Jdi na obsah Jdi na menu
 


§ 20.6.1 Pořadí dědiců - Dědické právo a zákony týkající se dědictví

Dědické právo a zákony týkající se dědictví vznikly před darováním Tóry na hoře Sinaj a jsou předávány z generace na generaci prostřednictvím, 
jedná se tedy o 
סבל הירושה Sével ha-jeruššáh (jho dědictví). *

 

* Někdy také jako Sbírka קבוץ nebo Odvozená moudrost דעת השליך

 

Tóra upřesňuje dědické právo týkající se dědictví dcer, jednalo se o reakci na vznesení dědického nároku Celofchadových dcer.
Celofchad syn Cheferův z rodu Josefova syna Manasese zemřel, aniž by měl žijící syny.
Jeho dcery Machla, Noa, Chogla, Milka a Tirsa se Mojžíše zeptaly, zda by mohli zdědil majetek, který by za normálních okolností připadl Celofchadovým synům, jak je psáno: Tehdy přistoupily dcery Celofchada, syna Cheferova, syna Gileádova, syna Machirova, syna Manasesova z rodu Josefova syna ManaseseJeho dcery se jmenovaly Machla, Noa, Chogla, Milka a TirsaPostavily se před Mojžíše, před kněze Eleazara, před vůdce rodů a před celou obec ke vchodu do Stanu setkávání a řeklyNáš otec zemřel na poušti, ale nepatřil k té tlupě, která se srotila proti 
יהוהk tlupě KorachověZemřel pro svůj vlastní hřích, aniž měl synyMá jméno našeho otce vymizet z jeho rodu jen proto, že neměl synaPřiděl nám dědičné vlastnictví mezi bratry našeho otce. (4M 27:1-4)
Učenci zastávají názor, že dědické právo a zákony týkající se dědictví sice vznikly před darováním Tóry na hoře Sinaj, Celofchadovy dcery ale žádaly výklad dědického práva týkajícího se dědictví podílů kmenového majetku v Zemi Izraelské, tj. týkajícího se kmenového majetku, který kmeny nabyly až po příchodu do Země Izraelské, tj. po darování Tóry na hoře Sinaj.  
Kmenová půda se dědí výhradně v mužské linii, to bylo důvodem, proč chtěly Celofchadovy dcery vědět, zda přejde podíl jejich zesnulého otce na jeho příbuzné (v mužské linii), nebo zda mají na podíl nárok, přestože jsou ženy. 

 

Komentář k § 20.6.1

 

Kniha גן עדן předkládá důkaz, že dědické právo a zákony týkající se dědictví vznikly před darováním Tóry na hoře Sinaj.
Rav Áron ben Elijahu Nikomédský (Áron mladší) připomíná verš: Abram dále řekl: Pohleď, nedal jsi mi potomka. To má být mým dědicem ten kdo se narodil v mém domě (ale není mé krve)? (1M 15:3)