Jdi na obsah Jdi na menu
 


§ 21.1.1 Načasování Roku odpočinutí a Milostivého léta - Počet let cyklu Roku odpočinutí a Milostivého léta

Rok odpočinutí שְׁמִטָּה nastává každých sedm let, jak je psáno: Na konci každého sedmého roku uděláš שְׁמִטָּה. (5M 15:1)
Protože Rok odpočinutí
שְׁמִטָּה nastává každých sedm let, a protože během něj půda odpočívá, je nazýván Šabatem země, jak je psáno: Ale sedmého roku ať má země Šabat, slavnost odpočinku, Šabat pro יהוה: své pole neosívej a neprořezávej svou vinici. (3M 25:4)

 

Zatímco Rok odpočinutí שְׁמִטָּה nastává každých sedm let, Milostivého léto יוֹבֵל nastává každých padesát let, jak je psáno: Odpočítáš si též sedm roků odpočinutí, sedmkrát sedm let, takže ti doba sedmi roků odpočinutí vyjde na čtyřicet devět let. Desátého dne sedmého měsíce pak zatrub na roh. V Den smíření ať celou vaší zemí zní troubení na roh. Padesátý rok pak posvěťte a vyhlaste v zemi svobodu všem jejím obyvatelům. Bude to pro vás Milostivé léto: vrátíte se každý ke svému vlastnictví, každý se vrátíte ke své rodině. Tento padesátý rok pro vás bude Milostivým létem: nebudete sít, ani sklízet, co samo vyrostlo ze zbylých zrn, ani sbírat hrozny z neprořezané révy. Neboť je to Milostivé léto a bude vám svaté. Budete jíst jen to, co se samo urodí na poli. (3M 25:8-12)

 

První cyklus Roku odpočinutí שְׁמִטָּה a Milostivého léta יוֹבֵל začal v době Jehóšui ben Nún, kdy se Lid Izraele usadil Zemi Izraelské a jejíž půda se stala jejich dědictvím: Mluv k synům Izraele a řekni jim: Až přijdete do země, kterou vám dávám, bude země zachovávat Šabat pro יהוה. (3M 25:2)

 

Milostivého léto יוֹבֵל se do cyklu Roku odpočinutí שְׁמִטָּה nezapočítává.
První rok cyklu Roku odpočinutí
שְׁמִטָּה začíná po Milostivém létě יוֹבֵל, tj. padesátým prvním rokem, tj. rok po začátku Milostivého léta יוֹבֵל, ne padesátým rokem, tj. začátkem Milostivého léta יוֹבֵל.

 

Komentář k § 21.1.1

 

Analyzujme společně tvrzení, že se Milostivého léto יוֹבֵל nezapočítává do cyklu Roku odpočinutí שְׁמִטָּה, tj. že první rok cyklu Roku odpočinutí שְׁמִטָּה začíná padesátého prvního roku cyklu Milostivého léta יוֹבֵל.
Jsem si jist, že mnoho z vás, by intuitivně Milostivého léto
יוֹבֵל do cyklu Roku odpočinutí שְׁמִטָּה započítalo.
Nenarazil jsem na žádného karaimského učence, který by zastával názor, že by se mělo Milostivé léto
יוֹבֵל započítávat do cyklu Roku odpočinutí שְׁמִטָּה.
Tento názor byl ale karaimském učencům znám, neboť je zaznamenám v Talmudu. *

 

Proč ale karaimští učenci nezastávali názor, že by se mělo Milostivé léto יוֹבֵל započítávat do cyklu Roku odpočinutí שְׁמִטָּה?
Zaprvé, nejjednodušší odpověď vyplývá přímo z biblického textu, ten nás informuje, že Milostivé léto
יוֹבֵל následuje vždy po sedmém cyklu Roku odpočinutí שְׁמִטָּה, tj. vždy připadá na padesátý rok.
Pokud by se Milostivé léto
יוֹבֵל započítávalo do cyklu Roku odpočinutí שְׁמִטָּה a připadlo by vždy na první rok prvního sedmiletého cyklu sedmi cyklů Roku odpočinutí שְׁמִטָּה, byl by požadavek, aby Milostivé léto יוֹבֵל následovalo vždy po sedmém cyklu Roku odpočinutí שְׁמִטָּה splněn jen výjimečně.**


* ראש השנה תלמוד בבלי

 

** Proč Milostivého léto יוֹבֵל nemůže následovat vždy po sedmém cyklu Roku odpočinutí שְׁמִטָּה?
Cyklus Milostivého léta
יוֹבֵל nelze rozdělit na celý počet cyklů Roku odpočinutí שְׁמִטָּה, číslo 50 není dělitelné 7.
Pokud by se Milostivé léto
יוֹבֵל započítávalo do cyklu Roku odpočinutí שְׁמִטָּה, vyrovnaly by se oba cykly, tj. cyklus Milostivého léta יוֹבֵל a cyklus Roku odpočinutí שְׁמִטָּה, pouze jednou za 350 let (7x50; nejmenším číslem, které je dělitelné jak 7 tak 50, je číslo 350).

 

Z Tóry vyplívá, že Milostivého léto יוֹבֵל následuje vždy po sedmém cyklu Roku odpočinutí שְׁמִטָּה.
Dozvídáme, že padesátý rok musí následovat po čtyřiceti devíti letech, tj. po konci sedmého cyklu Roku odpočinutí
שְׁמִטָּה, jak je psáno: Odpočítáš si též sedm roků odpočinutí, sedmkrát sedm let, takže ti doba sedmi roků odpočinutí vyjde na čtyřicet devět let. Desátého dne sedmého měsíce pak zatrub na roh. V Den smíření ať celou vaší zemí zní troubení na roh. Padesátý rok pak posvěťte a vyhlaste v zemi svobodu všem jejím obyvatelům. Bude to pro vás Milostivé léto: vrátíte se každý ke svému vlastnictví, každý se vrátíte ke své rodině. Tento padesátý rok pro vás bude Milostivým létem: nebudete sít, ani sklízet, co samo vyrostlo ze zbylých zrn, ani sbírat hrozny z neprořezané révy. Neboť je to Milostivé léto a bude vám svaté. Budete jíst jen to, co se samo urodí na poli. (3M 25:8-12)


   
Zadruhé, Bůh slibuje, že se šestý rok vydá země úrodu na tři roky, jak je psáno: Šestého roku na vás sešlu takové požehnání, že země vydá úrodu na tři roky! (3M 25:21) 
Podle mnoha učenců se úroda na tři roky vztahuje ke konkrétním letům, a to, k šestému roku sedmiletého cyklu, k sedmému roku, tj. k Roku odpočinutí
שְׁמִטָּה a k Milostivému létu
יוֹבֵל, které následuje po Roku odpočinutí שְׁמִטָּה
Bůh slibuje trojnásobnou úrodu v šestém roce, tím mají být zajištěny dostatečné zásoby pro poslední dva roky, během nichž je zakázáno obdělávat půdu.
Podle názoru učenců dochází k této situaci vždy těsně před začátkem nového cyklu Milostivého léta
יוֹבֵל.
Pokud bychom ale přijali hypotézu, že se Milostivé léto
יוֹבֵל započítává do cyklu Roku odpočinutí שְׁמִטָּה, došlo by k výše uvedené situaci, tj. pouze jednou za 350 let.