Jdi na obsah Jdi na menu
 


§ 23.1 Typy přísah

Tóra zmiňuje několik typů přísah.
Zmiňuje jak přísahy velmi obecné, tak přísahy velmi konkrétní.
Nejrozšířenějším typem přísahy, který Tóra zmiňuje je přísaha obecná: Když se muž zaváže
יהוה slibem nebo přísahou, nebude moci své slovo zrušit; učiní přesně to, co slíbil. (4M 30:3)

 

Kromě tohoto typu přísahy zná náboženské právo i několik specifických typů přísah, které se používají v určitých konkrétních situacích:

 

1) Pokud je někdo obviněn z krádeže a obvinění odmítá, může být vyzván, aby přísahal, že nekradl, jak je psáno: Pokud někdo zhřeší a zklame יהוה tím, že lže svému bližnímu o věcech, které mu byly svěřeny do úschovy nebo zástavy, nebo svého bližního okrade či ošidí nebo najde ztracenou věc a křivopřísežně to zapře. Čehokoli takového se dopustí, zhřeší. Pokud zhřešil a je vinen, musí vše vrátit co ukradl nebo co získal vydíráním nebo podvodem nebo co mu bylo svěřeno, ztracenou věc, kterou našel, anebo cokoli, o čem křivě přísahal. Nahradí to v plné výši a přidá k tomu ještě pětinu z ceny. V den své oběti za vinu to odevzdá právoplatnému majiteli. Jako oběť za vinu přivede יהוה berana bez vady o patřičné ceně; přivede jej ke knězi jako oběť za vinu. Kněz za něj před יהוה vykoná obřad smíření a bude mu odpuštěno, čehokoli se dopustil a čím se provinil. (3M 5:21-26)

 

2) Pokud někdo slyšel přísežnou výzvu, aby svědčil před soudem, je povinen v daném soudním případě svědčit pod přísahou, jak je psáno: Pokud někdo slyšel přísežnou výzvu, aby svědčil, ale nepodá zprávu o tom, čeho byl svědkem, co viděl nebo o čem se dozvěděl, hřeší a bude se ze svého provinění zodpovídat. (5M 5:1)

 

3) Pokud je žena obviněna z cizoložství, může být vyzvána, aby přísahala, že je čistá, jak je psáno: Pak nechá kněz tu ženu přísahat. Řekne jí: Pokud s tebou nespal žádný jiný muž během doby, kdy jsi vdaná za svého manžela, a nezhřešila jsi a neposkvrnila ses, ať na tebe nepůsobí tato hořká voda prokletí. (4M 5:19)

 

4) Muž přísahá během zásnub své snoubence.
Učenci považovali přísahu pronesenou během zásnub za přísahu vyžadovanou náboženským právem.
Kniha
אדרת אליהו Plášť Elijášův naopak zastává názor, že zásnubní přísaha mezi přísahy vyžadované náboženským právem nepatří, protože podle náboženského práva není nezbytnou součástí zásnub.
Zásnubní přísaha slouží spíše k posílení vážnosti zásnub v očích snoubenců.

 

Komentář k § 23.1

 

Dalším zvláštním typem přísahy zmíněným v Tóře je נֶדֶר.
Rav Elijahu ben Moše Bašjači a rav Kálev Efendopulo (Afendopolo, Afendopulo) chtěli v knize
אדרת אליהו Plášť Elijášův o přísaze typu
נֶדֶר pojednat, oba ale zemřeli dříve, než se jim podařilo knihu dokončit.
O přísaze typu
נֶדֶר
ale pojednává rav Áron ben Elijahu Nikomédský (Áron mladší), a to jak v knize כֶּתֶר תּוֹרָה, tak v knize עֵדֶן גַּן.
Rav Áron ben Elijahu Nikomédský (Áron mladší) zastával názor, že přísaha typu
נֶדֶר je rovnocenná přísaze typu שְׁבוּעָה: Pravdou je, že přísaha typu נֶדֶר je rovnocenná přísaze typu שְׁבוּעָה, protože pravidla, která platí pro přísahu typu נֶדֶר, platí i pro přísahu typu שְׁבוּעָה, a protože vše co činí neplatnou přísahu typu נֶדֶר činí neplatnou i přísahu typu שְׁבוּעָה.  
Proto je psáno: Když se muž zaváže
יהוה přísahou typu
נֶדֶר nebo zaváže svou duši přísahou typu שְׁבוּעָה, nebude moci své slovo zrušit; učiní přesně to, co slíbil. (4M 30:3)
Tóra ve výše uvedeném verši chápe přísahu typu
נֶדֶר a přísahu typu שְׁבוּעָה jako rovnocenné.

 

Jinými slovy, rav Áron ben Elijahu Nikomédský (Áron mladší) zastává názor, že pokud existuje společný zákon zakazující zrušit jak přísahu typu נֶדֶר, tak přísahu typu שְׁבוּעָה, musí se logicky shodovat i další podmínky a pravidla týkající se dodržování obou typů přísah. 
Proč tedy hebrejština používá pro obdobný typ přísahy dvě různá slova? 
Rav Áron ben Elijahu Nikomédský (Áron mladší) to vysvětluje tak, přísaha typu
נֶדֶר je přísahou z náboženských pohnutek, tj. jedná se o velmi specifický typ přísahy typu שְׁבוּעָה, přísaha typu שְׁבוּעָה naopak může být učiněna z jakéhokoli důvodu. 
Právě proto se Tóra odvolává na Boha pouze v případě přísahy typu
נֶדֶר, ne však v případě přísahy typu שְׁבוּעָה: Když se muž zaváže יהוה přísahou typu נֶדֶר nebo zaváže svou duši přísahou typu שְׁבוּעָה, nebude … (4M 30:3)

 

Podle mého názoru názor rava Árona ben Elijahu Nikomédský (Árona mladšího) podporuje i skutečnost, že Tóra označuje nazírský slib jako přísahu typu נֶדֶר, ne jako přísahu typu שְׁבוּעָה, jak je psáno: Když se muž nebo žena rozhodne složit zvláštní nazírský slib נֶדֶר נָזִיר …. (4M 6:2), nazírský slib je totiž typickým případem přísahy učiněné z čistě náboženských pohnutek.