Jdi na obsah Jdi na menu
 


§ 23.2.2 Platnost a neplatnost přísahy - Forma přísahy

Přísaha může být pronesena v jakémkoli jazyce.
Němý člověk může přísahat písemně.
Přísahající by měl přísahat ve jménu Boha, a tak se zavázat Bohu, nebo na něco co je s Bohem úzce spojeno a co je přísahajícímu posvátné. 
Aby byla přísaha závazná stačí přísahat v jakémkoli jménu Boha, např.
שַׁדַּי nebo אֱלֹהִים, tj. není nezbytně nutné použít jméno יהוה.
Kdyby bylo záměrem Tóry přiznat v rámci přísahy jménu
יהוה zvláštní postavení, zněl by zákaz křivé přísahy: Neužívej jméno יהוה zbytečně …, ne Neužívej jméno יהוה, svého Boha, zbytečně … (2M 20:7)
Slova svého Boha naznačují, že je přípustné přísahat v jakémkoli jménu Boha.
Jméno
יהוה není vyžadováno ani ve verši: Nebudete v mém jménu křivě přísahat, a tak znesvěcovat jméno svého Boha (3M 19:12)
Aby byla přísaha závazná, je přípustné použít i některý z Božích pseudonymů, jako například
חַנּוּן וְרַחוּם
Není nezbytně nutné pronášet přísahu ve svatém jazyce, přísaha může být pronesena v jakémkoli jazyce.

 

Jak již bylo zmíněno, je přípustné přísahat i na něco co je s Bohem úzce spojeno a co je přísahajícímu posvátné. 
Přísahat lze například na Tóru, Šabat,
בְרִית מִילָה, Svatyni nebo proroky.
Je tomu tak proto, že Boží jméno spočívá na věcech, které jsou s Bohem spojeny.
O Lidu Izraele je například psáno: Všechny národy země spatří, že neseš
יהוה jméno, a budou se tě bát. (5M 28:10)
O Poslu Božím je psáno: Měj ho ve vážnosti a poslouchej ho, nepopouzej ho. Neodpustí totiž vaše provinění, vždyť v něm přebývá mé jméno! (2M 23:21)
Přísaha na něco, co je s Bohem úzce spojeno a co je přísahajícímu posvátné je stejně závazná jako přísaha ve jménu Boha.

 

Ač je přísaha na něco, co je s Bohem úzce spojeno a co je přísahajícímu posvátné stejně závazná jako přísaha ve jménu Boha, zastávali někteří učenci názor, že za porušení tohoto typu přísahy nehrozí přísahajícímu žádný trest.
Podle těchto učenců hrozí přísahajícímu trest vyobcování
כָּרֵת nebo potrestání náboženským soudem pouze v případě, že byla přísaha pronesena ve jménu Boha nebo pokud bylo použito některé z Božích pseudonymů.

 

Komentář k § 23.2.2

 

Součástí přísahy často bývají slova יְהוָה וְאִם חַי Jakože יהוה žije, jak je psáno: I když říkají: Jakože יהוה žije, stejně přísahají křivě! (Jeremiáš 5:2)
Přísaha ale může obsahovat i jiné slovní formulace.
Jedna z takových slovních formulací, o které se budeme opakovaně zmiňovat, zní Nechť je proklet, tu často obsahuje nařízená přísaha. 
Tuto formulaci zmiňuje verš: Nechť je proklet ten, kdo by okusil pokrm před večerem, dokud se nepomstím svým nepřátelům. (1. Samuelova 14:24)
A také: Jeden z mužů mu tehdy řekl: Tvůj otec zavázal lid přísahou: Nechť je proklet ten, kdo by dnes okusil pokrm. Proto jsou muži tak vyčerpaní. (1. Samuelova 14:28)