Jdi na obsah Jdi na menu
 


ČÁST 21 - ROK ODPOČINUTÍ ZEMĚ A MILOSTIVÉ LÉTO

Jak Rok odpočinutí země שְׁמִטָּה, tak Milostivé léto יוֹבֵל jsou roky odpočinku Země Izraelské.
Během těchto let jsou zakázány veškeré zemědělské činnosti spojené s obděláváním půdy a pěstováním rostlin.
Rok odpočinutí země
שְׁמִטָּה nastává každý sedmý rok, Milostivé léto יוֹבֵל každý padesátý rok.
Během Roku odpočinutí země
שְׁמִטָּה a během Milostivého léta יוֹבֵל je úroda dána volně k dispozici každému, kdo jí potřebuje (především pak chudým), jak je psáno: Po šest let budeš osévat svou zemi a sklízet z ní úrodu. Sedmého roku ji necháš ležet ladem. Nebudeš ji obdělávat, aby jedli ubožáci z tvého lidu, a co zbude, spase polní zvěř. Tak naložíš i se svou vinicí a se svým olivovím. (2M 23:10-11)
Rok odpočinutí země
שְׁמִטָּה je zároveň rokem odpuštění dluhů, Milostivé léto יוֹבֵל zase rokem propuštění otroků a navrácení majetku původním vlastníkům.

 

Chtěl bych váženému čtenáři připomenout, že tato část knihy אדרת אליהו Plášť Elijášův je první ze tří částí, kterou napsal po smrti rava Elijahu ben Moše Bašjači jeho žák rav Kálev Efendopulo (Afendopolo, Afendopulo).

 

Ve dvacáté první sekci se budeme věnovat následujícím tématům:

 

1. Načasování Roku odpočinutí שְׁמִטָּה a Milostivého léta יוֹבֵל
2. Odpočinutí země
3. Odpuštění dluhů
4. Propuštění otroků na svobodu
5. Navrácení půdy původním vlastníkům
6. Kde jsou zákony týkající se Roku odpočinutí
שְׁמִטָּה a Milostivého léta יוֹבֵל závazné 
7. Rok odpočinutí
שְׁמִטָּה a Milostivé léto יוֹבֵל v dnešní době

 

Hlavní záměrem Tóry, která Rok odpočinutí שְׁמִטָּה nařizuje, je odpuštění (dluhů), neboť jeho smyslem (Roku odpuštění) je soucit a podpora chudých a utlačovaných. ענין שמטה ויבל אדרת אליהו