Jdi na obsah Jdi na menu
 


ČÁST 23 - PŘÍSAHA

Podle učenců bylo uzavření smlouvy a darování Tóry stvrzeno na hoře Sinaj přísahou שְׁבוּעָה.
Není tedy překvapením, že zákony Tóry týkající se přísahy patří k těm nejdůležitějším.
Náboženské právo považuje porušení přísahy uzavřené v Božím jménu za hrdelní zločin.

 

Předpokládám, že většina z vás se setkala minimálně se dvěma níže uvedenými sekulárními, tj. nenáboženskými významy slova přísaha
Za prvé s přísahou jako potvrzením pravdivosti učiněné výpovědi.
Příkladem je přísaha účastníka nebo svědka českého občanského soudního řízení, který přísahá na svou čest, že bude vypovídat úplnou a čistou pravdu a že nic nezamlčí, nebo přísaha soudního znalce, který přísahá na svou čest, že podává posudek podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.
Za druhé s přísahou jako příslibem, respektive slavnostním závazkem plnit určité povinnosti.
Příkladem je vojenská přísaha, kterou voják slibuje věrnost republice a zavazuje se plnit úkoly ozbrojených sil, dodržovat právní a vojenské předpisy, nebo prezidentský slib, kterým prezident slibuje věrnost republice a zavazuje se dodržovat Ústavu a zákony.

 

My se ale budeme věnovat nábožensko-právnímu výkladu slova přísaha.
Nábožensko-právní přísahou
שְׁבוּעָה může například panovník zavázat své poddané k určitému jednání, příkladem je první izraelský král שָׁאוּל Ša'úl, který své vojáky zavázal nábožensko-právní přísahou
שְׁבוּעָה, aby se postili, jak je psáno: Izraelští muži byli toho dne už vysíleni, ale Saul zavázal vojsko touto přísahou: Nechť je proklet ten, kdo by okusil pokrm před večerem, dokud se nepomstím svým nepřátelům. (1. Samuelova 14:24)
Tento typ přísahy je přísahou nařízenou.
Nařízená přísaha se podle některých učenců liší od přísahy sekulární tím, že nabývá účinnosti i v případě, že ten, kdo je přísahou vázán se závazkem nevyjádřil souhlas.
Nařízené přísaze se budeme věnovat v jedné z následujících kapitol.  

 

Chtěl bych váženému čtenáři připomenout, že tato část knihy אדרת אליהו Plášť Elijášův je třetí ze tří částí, kterou napsal po smrti rava Elijahu ben Moše Bašjači jeho žák rav Kálev Efendopulo (Afendopolo, Afendopulo).

 

Ve dvacáté třetí sekci se budeme věnovat následujícím tématům:

 

1) Typy přísah
2) Platnost a neplatnost přísahy
3) Zakázaná přísaha
4) Nařízená přísaha

 

Bylo řečeno: Nebudete v mém jménu křivě přísahat, a tak znesvěcovat jméno svého Boha (3M 19:12), neboť přísaha, je-li striktně dodržována, svědčí o víře v existenci Boha, budiž vyvýšen, a naopak [tj. porušení přísahy] svědčí o opaku [tj. porušení přísahy víru v existenci Boha popírá]; proto je nezbytné být v případě tohoto hříchu mnohem obezřetnější [tj. porušení přísahy], než případě jiných hříchůשבועהענין אדרת אליהו